header
הכוונה תעסוקתית
 

 
 
בחירת מקצוע או כיוון תעסוקתי אינו דבר של מה בכך. רבים מתלבטים כיצד לפעול כאשר מדובר בהחלטה שתקבע היכן יבלו את רוב שעות היום. בין אם מדובר בצעיר שסיים זה עתה את שירותו הצבאי ובין אם מדובר במנהלת בכירה של צוות מתכנתים שהחליטה שהיי טק זה כבר לא בשבילה - לעתים ישנה מעין פרשת דרכים שבה מגיעים לשאלה: "במה אני מעוניין לעסוק כעת?" הכוונה תעסוקתית היא התשובה.
 
תהליך הכוונה תעסוקתית כולל כמה שלבים, שמתוכם הציבור מכיר בעיקר את מרכזי ההערכה המפרכים והמביכים. בתחילת התהליך נפגש המועמד עם פסיכולוג או יועץ תעסוקתי השואל אותו סדרת שאלות הממקדות אותו ונותנות מידע על המועמד מבחינת אישיות, נטיות חברתיות, תחביבים ונושאי עניין מרכזיים המעסיקים את המועמד.
 
לאחר מכן עובר המועמד מבחני אישיות ממוחשבים הבודקים את תכונות האופי שלו, כישורים שונים, יתרונות וחסרונות וגם מרכיבי אישיות שיעזרו להבין באילו מקצועות ייטב לנצל את המעלות שלו ובאילו מקצועות יהוו נטיותיו יתרון על אחרים.
 
השלב הבא הוא פגישה נוספת עם הפסיכולוג או היועץ התעסוקתי וקבלת משוב, הצעות לשיפור וכן המלצות לגבי מקצועות למועמד. לעתים תשובתו של המועמד למידע שיתקבל תהיה תחושה של אישור, מעין "איך לא חשבתי על זה קודם". ישנם גם מקרים בהם המועמד מופתע מן התוצאות אשר תוכחנה כי יתאים לו תחום שלא חשב עליו אף פעם. כך או כך, בסופו של תהליך האבחון הדברים הרבה יותר ברורים והדבר גם תורם רבות לביטחון העצמי של המועמד.